rochito |
Wysłany: Pon 16:40, 17 Gru 2007 Temat postu: |
|
Nowe polskie wieżowce | 2007-12-17 14:48
Bardzo wysokie budynki apartamentowe to w Polsce nowość - do niedawna nie było u nas inwestorów dysponujących pieniędzmi pozwalających na kupno gruntu w centrum miasta (często z budynkiem przeznaczonym do rozbiórki) ani technologii zapewniających komfort nawet na najwyższych kondygnacjach, ani wreszcie klientów gotowych płacić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych za metr kwadratowy.
Pionierskim projektem był apartamentowiec Złota 44. W centrum Warszawy zamierza go zbudować firma Orco Property Group. Grunt kupiła trzy lata temu wraz z 15-letnim centrum handlowym, od początku planując jego rozbiórkę. Do zaprojektowania 192-metrowego budynku zatrudniła światowej sławy architekta Daniela Libeskinda. Właśnie dostała pozwolenie na budowę. Zainteresowanie, jakie wzbudziła ta inwestycja, sprawiło wysyp kolejnych bardzo wysokich budynków w stolicy. Jednym z najnowszych jest zaprezentowany dwa tygodnie temu 260-metrowy wielofunkcjonalny wieżowiec (282, licząc iglicę), który chce budować koncern Kulczyk Holding.
Wysoko buduje się nie tylko w Warszawie. W Gdyni firma Invest Komfort kończy już budowę położonych tuż nad brzegiem morza dwóch wież o nazwie Sea Towers (wyższa ma 138 m). W przyszłym roku ma ruszyć budowa dwóch wysokich obiektów w Gdańsku - w nadmorskiej dzielnicy Przymorze do 2010 r. powstanie BigBoyBuilding - 202-metrowy szklany apartamentowiec. Inwestorem jest trójmiejski deweloper - firma Hossa. Jeszcze wyższa (najprawdopodobniej ok. 220 m) będzie Brama Wolności zaproponowana przez hiszpańską grupę inwestycyjną Labaro - dwa wieżowce połączone wspólnym przyziemiem w nowym centrum Gdańska - zaprojektowanym na terenach postoczniowych Młodym Mieście (też ma być gotowa w 2010 r.). We Wrocławiu zaczęły się prace ziemne na budowie kompleksu Sky Tower firmy LC Corp. W 2010 r. ma on być gotowy, w jego skład będzie wchodzić wieża wysoka na 258 m. Również w 2010 r. ma być gotowy najwyższy budynek Poznania - apartamentowiec firmy Wechta projektowany przez Daniela Libeskinda. Początkowo inwestor chciał, by mierzył on 148 m, ale po odmowie Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie musiał go obniżyć do ok. 105 m.
http://bi.gazeta.pl/im/2/4769/m4769212.jpg
Źródło: Gazeta Wyborcza |
|